میدان های الکترومغناطیسی و بهداشت عمومی تلفن های همراه

میدان های الکترومغناطیسی و بهداشت عمومی تلفن های همراه

ایستگاه های پایه و فن آوری های بی سیم

تلفن همراه اکنون در سراسر جهان امری عادی است. این فناوری بی سیم به شبکه گسترده ای از آنتن های ثابت یا ایستگاه های پایه متکی است که اطلاعات را با سیگنال های فرکانس رادیویی (RF) پخش می کند. بیش از ۱٫۴ میلیون ایستگاه پایه در سراسر جهان وجود دارد و با معرفی فناوری نسل سوم تعداد آنها به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

سایر شبکه های بی سیم که امکان دسترسی و خدمات به اینترنت پرسرعت را دارند. ، مانند شبکه های محلی بی سیم (WLAN) ، نیز در خانه ها ، دفاتر و بسیاری از مناطق عمومی (فرودگاه ها ، مدارس ، مناطق مسکونی و شهری) به طور فزاینده ای رایج هستند. با افزایش تعداد ایستگاه های پایه و شبکه های بی سیم محلی ، میزان تماس با RF نیز افزایش می یابد. بررسی های اخیر نشان داده است .که میزان مواجهه با RF از ایستگاه های پایه از ۰٫۰۰۲٪ تا ۲٪ از سطح دستورالعمل های بین المللی در معرض دید قرار دارد. که به عوامل مختلفی از جمله مجاورت با آنتن و محیط اطراف بستگی دارد. این کمتر یا قابل مقایسه با قرار گرفتن در معرض RF از طریق فرستنده های رادیویی یا تلویزیونی است.

نگرانی در مورد پیامدهای احتمالی سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض میدانهای RF تولید شده توسط فناوریهای بی سیم وجود دارد. این برگه شواهد علمی در مورد اثرات سلامتی ناشی از قرار گرفتن مداوم سطح پایین انسان در ایستگاه های پایه و سایر شبکه های بی سیم محلی را بررسی می کند.

ملاحظات بهداشتی

نگرانی مشترک در مورد آنتن های ایستگاه پایه و شبکه های بی سیم محلی مربوط به اثرات احتمالی طولانی مدت سلامتی است. که قرار گرفتن در معرض کل بدن در برابر سیگنال های RF ممکن است داشته باشد. تا به امروز ، تنها اثر بهداشتی در زمینه های RF مشخص شده در بررسی های علمی مربوط به افزایش درجه حرارت بدن (> 1 درجه سانتی گراد) از قرار گرفتن در معرض شدت میدان بسیار بالا است. که فقط در برخی از تأسیسات صنعتی مانند بخاری های RF وجود دارد. سطح قرار گرفتن در معرض RF از ایستگاههای پایه و شبکه های بی سیم به قدری کم است. که افزایش دما ناچیز است و بر سلامتی انسان تأثیر نمی گذارد.

مقاومت میدانهای RF در منبع خود بیشترین است. و با فاصله به سرعت کاهش می یابد. دسترسی در نزدیکی آنتن های ایستگاه پایه در مواردی که ممکن است سیگنال های RF از حداکثر میزان مواجهه بین المللی فراتر رود. ، محدود شده است. بررسی های اخیر نشان داده است که قرار گرفتن در معرض RF از ایستگاه های پایه و فناوری های بی سیم در مناطق قابل دسترسی عمومی (از جمله مدارس و بیمارستان ها) به طور معمول هزاران برابر کمتر از استانداردهای بین المللی است.

در حقیقت ، به دلیل فرکانس پایین تر ، در سطوح مشابه قرار گرفتن در معرض RF ، بدن تا پنج برابر بیشتر از رادیو و تلویزیون FM سیگنال را از ایستگاه های پایه جذب می کند. دلیل این امر آنست که فرکانسهای مورد استفاده در رادیو FM (حدود ۱۰۰ مگاهرتز) و در پخش تلویزیونی (حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مگاهرتز) کمتر از آنهایی است. که در تلفن همراه (۹۰۰ مگاهرتز و ۱۸۰۰ مگاهرتز) به کار گرفته می شوند و به این دلیل که قد شخص باعث می شود بدن یک کارآمد باشد دریافت آنتن بعلاوه ، ایستگاه های پخش رادیو و تلویزیون طی ۵۰ سال یا بیشتر بدون اثبات پیامد سلامتی فعالیت داشته اند.

در حالی که بیشتر فناوری های رادیویی از سیگنال های آنالوگ استفاده کرده اند ، ارتباطات از راه دور بی سیم مدرن از انتقال دیجیتال استفاده می کنند. بررسی های دقیق انجام شده تاکنون هیچ خطری خاص برای مدولاسیون های مختلف RF را نشان نداده است.

سرطان: گزارش های رسانه ای یا حکایتی مربوط به خوشه های سرطان در اطراف ایستگاه های پایه تلفن همراه ، نگرانی عمومی را بیشتر کرده است. لازم به ذکر است که از نظر جغرافیایی ، سرطان ها به طور نابرابر بین هر جمعیتی توزیع می شوند. با توجه به حضور گسترده ایستگاه های پایه در محیط ، انتظار می رود که خوشه های احتمالی سرطان فقط در کنار ایستگاه های پایه اتفاق بیفتد. علاوه بر این ، سرطان های گزارش شده در این خوشه ها اغلب مجموعه ای از انواع مختلف سرطان هستند که هیچ ویژگی مشترکی ندارند و از این رو بعید است علت مشترک داشته باشند.

شواهد علمی در مورد توزیع سرطان در جمعیت را می توان از طریق مطالعات اپیدمیولوژیک با برنامه ریزی دقیق و انجام شده به دست آورد. طی ۱۵ سال گذشته ، مطالعات بررسی رابطه بالقوه بین فرستنده های RF و سرطان منتشر شده است. این مطالعات شواهدی ارائه نکرده اند که قرار گرفتن در معرض RF از طریق فرستنده ها خطر سرطان را افزایش می دهد. به همین ترتیب ، مطالعات طولانی مدت روی حیوانات ، خطر ابتلا به سرطان را از قرار گرفتن در معرض میدان های RF افزایش نداده است. ، حتی در سطوح بسیار بالاتر از تولید شده توسط ایستگاه های پایه و شبکه های بی سیم.

سایر تأثیرات: مطالعات اندکی در زمینه تأثیرات عمومی سلامتی در افراد در معرض میدانهای RF از ایستگاههای پایه بررسی شده است. این به دلیل دشواری در تشخیص اثرات احتمالی سلامتی از سیگنالهای بسیار کم ساطع شده توسط ایستگاههای پایه از سایر سیگنالهای RF با قدرت بالاتر در محیط است. بیشتر مطالعات درمورد مواجهه RF کاربران تلفن همراه متمرکز بوده است. مطالعات انسانی و حیوانی که الگوهای موج مغزی ، شناخت و رفتار را پس از قرار گرفتن در معرض زمینه های RF مانند موارد تولید شده توسط تلفن های همراه بررسی می کند. ، عوارض جانبی مشخص نکرده است. قرار گرفتن در معرض RF در این مطالعات حدود ۱۰۰۰ برابر بیشتر از موارد مرتبط با قرار گرفتن در معرض عموم مردم از ایستگاههای پایه یا شبکه های بی سیم بود. هیچ مدرک ثابت از تغییر خواب یا عملکرد قلب و عروق گزارش نشده است.

برخی از افراد گزارش کرده اند که با قرار گرفتن در معرض میدان های RF ساطع شده از ایستگاه های پایه و سایر دستگاه های EMF علائم غیر اختصاصی را تجربه می کنند. همانطور که در اخیر نامه WHO “حساسیت الکترومغناطیسی” شناخته شده است ، نشان داده نشده است که EMF باعث ایجاد چنین علائمی می شود. با این وجود ، شناخت وضعیت اسف بار افرادی که از این علائم رنج می برند بسیار مهم است.

از تمام شواهد جمع آوری شده تاکنون ، هیچ اثر سو ad بر سلامتی کوتاه مدت یا بلند مدت از سیگنال های RF تولید شده توسط ایستگاه های پایه نشان داده نشده است. از آنجا که شبکه های بی سیم سیگنال های RF کمتری نسبت به ایستگاه های پایه تولید می کنند ، هیچ اثر سو exposure بر سلامتی از قرار گرفتن در معرض آنها انتظار نمی رود.

استانداردهای محافظت

دستورالعمل های بین المللی در معرض قرار گرفتن توسط کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر تشعشعات غیر یونیزه (ICNIRP ، ۱۹۹۸) و موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE ، ۲۰۰۵) برای محافظت در برابر اثرات ایجاد شده از میادین RF تهیه شده است.

مقامات ملی باید استانداردهای بین المللی را برای محافظت از شهروندان خود در برابر سطح نامطلوب زمینه های RF اتخاذ کنند. آنها باید دسترسی به مناطقی را که ممکن است از محدودیت های مواجهه عبور کنند ، محدود کنند.

درک عمومی از خطر

برخی از افراد خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض RF را احتمالاً و حتی احتمالاً شدید می دانند. چندین دلیل برای ترس عمومی شامل اعلامیه های رسانه ای درباره مطالعات علمی جدید و تأیید نشده است. ، که منجر به احساس عدم اطمینان و تصور وجود خطرات ناشناخته یا کشف نشده می شود. عوامل دیگر نگرانی های زیبایی شناختی و احساس کمبود کنترل یا ورودی به روند تعیین محل ایستگاه های پایه جدید است. تجربه نشان می دهد که برنامه های آموزشی و همچنین ارتباطات موثر و مشارکت عمومی و سایر ذینفعان در مراحل مناسب فرایند تصمیم گیری قبل از نصب منابع RF می توانند اعتماد به نفس و مقبولیت عمومی را افزایش دهند.

نتیجه گیری

با توجه به سطح قرار گرفتن در معرض بسیار پایین و نتایج تحقیق جمع آوری شده تا به امروز ، هیچ دلیل علمی قانع کننده ای مبنی بر اینکه ضعف سیگنالهای RF از ایستگاههای پایه و شبکه های بی سیم باعث اثرات سو  بر سلامتی می شود ، وجود ندارد.

ابتکارات WHO

WHO ، از طریق پروژه EMF بین المللی ، برنامه ای را برای نظارت بر ادبیات علمی EMF ، ارزیابی اثرات سلامتی از قرار گرفتن در معرض EMF در محدوده ۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز. ، ارائه مشاوره در مورد خطرات احتمالی EMF و شناسایی اقدامات مناسب کاهش . پس از بررسی های گسترده بین المللی ، پروژه بین المللی EMF تحقیقاتی را برای پر کردن خلا fill دانش ارتقا داده است. در پاسخ ، دولت ها و مutesسسات تحقیقاتی ملی طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۵۰ میلیون دلار بودجه در زمینه تحقیقات EMF تأمین كرده اند.

در حالی که از قرار گرفتن در معرض میدانهای RF از طریق ایستگاههای پایه و شبکه های بی سیم هیچ گونه اثرات سلامتی انتظار نمی رود ، اما تحقیقات همچنان توسط WHO انجام می شود تا مشخص شود که آیا در نتیجه قرار گرفتن در معرض RF بیشتر از تلفن های همراه ، عواقب سلامتی دارد یا خیر.

آژانس بین المللی تحقیقات در مورد سرطان (IARC) ، یک آژانس تخصصی WHO ، انتظار می رود که در سال ۲۰۰۶-۲۰۰۷ یک بررسی از خطر سرطان از زمینه های RF انجام دهد و پروژه بین المللی EMF پس از آن ارزیابی کلی

خطر بیماری در زمینه های RF را در سال ۲۰۰۷ انجام می دهد -۲۰۰۸٫

ترجمه شده از سایت who.int بهداشت جهانی توسط https://rascomm.ir

لینک منبع سایت اصلی

https://www.who.int/peh-emf/publications/facts/fs304/en/

کلیدواژه : خبروبلاگ
ارسال دیدگاه